Artikelnummer: | 9789072335524 |
Beschikbaarheid: | Op voorraad |
Levertijd: | 1 tot 3 werkdagen |
De samenleving hecht veel belang aan de bijdrage die bewegen & sport (b&s) op school kan leveren aan brede maatschappijrelevante doelen. Denk aan het stimuleren van een gezonde levensstijl, het verleggen van persoonlijke grenzen, samenwerken en omgaan met waarden en normen. Dat is een van de belangrijkste constateringen in De samenleving over de kwaliteit van bewegen & sport op school. Wat kan de vakwereld daarmee?
In haar proefschrift De samenleving over de kwaliteit van bewegen & sport op school schetst Hilde Bax een beeld van de visie van de landelijke overheid, maatschappelijke organisaties en inwoners van Nederland over de denkbeelden en wensen met betrekking tot b&s op school. Bax verzamelde hierover vele opinies via documentenanalyse en vragenlijsten. Onderzochte thema’s hebben onder meer betrekking op de doelstellingen van b&s, het onderwijsaanbod en de deskundigheid van de leraar.
De vakwereld
De gangbare visie op b&s binnen de vakwereld zelf is dat b&s een leergebied is net als andere schoolvakken. De nadruk ligt op het verwerven van een meervoudige deelnamebekwaamheid door leerlingen in sport- en bewegingssituaties. Wat kan de vakwereld doen met de denkbeelden en verwachtingen van de samenleving, zonder voorbij te gaan aan de eigenheid van het leergebied? Bax meent dat een hedendaagse doel-middelrationaliteit een uitweg kan bieden. Hiervoor is geen trendbreuk nodig. Wel zal er expliciet gezocht moeten worden naar mogelijkheden om vakoverstijgende doelen en algemene maatschappelijke waarden te integreren in de lessen b&s.
Spiegel van de samenleving
Het proefschrift is een spiegel van de samenleving voor de vakwereld. Vertegenwoordigers zoals leraren, opleiders, vakdidactici en beleidsmedewerkers worden uitgenodigd mogelijkheden te zoeken die recht doen aan hun gedachtegoed en de heersende verwachtingen ten aanzien van b&s in de samenleving. De studie daagt studenten van lerarenopleidingen aan de ALO’s en Sporthogescholen uit hun visie op de taakstellingen voor het leergebied te bepalen.
Auteur: Hilde Bax