Topmanagement van sporttoppers

Artikelnummer: 9789054720287
Beschikbaarheid: Op voorraad
Levertijd: 1 tot 3 werkdagen

Een inspirerend en handzaam boek voor alle leiders in Nederland

Zowel in de sport als in het bedrijfsleven zijn topprestaties van cruciaal belang. In een wereld waarin de euro regeert, is het van groot belang om de aandeelhouders tevreden te houden door regelmatig een gezonde winst te rapporteren en een aantrekkelijk dividend uit te keren. In de sport lijkt het vaak nog eenvoudiger: die bal vaker in het doel trappen dan je tegenstander of als eerste met omhooggestoken armen juichend over de finish komen. In de enigszins saaie context van het zakendoen is het soms lastig om heldere en aansprekende voorbeelden van uitstekend leiderschap te vinden. De sport heeft in die zin een streepje voor op business, omdat het door de passie van de supporters en de eenduidige doelstelling van de deelnemers (we willen winnen!) inspirerende voorbeelden van succes én falen biedt.

“Ik heb in mijn loopbaan meer dan 9.000 keer een schot gemist. Ik heb bijna 300 wedstrijden verloren. 26 keer kreeg ik de kans het winnende punt te scoren en miste ik. Ik heb constant gefaald in mijn leven. En daarom ben ik zo succesvol.” (Michael Jordan)

Hans Westerbeek en Aaron Smith gebruiken voorbeelden van sporttoppers die uniek zijn in hun manier van leidinggeven, zoals Johan Cruijff, Lance Armstrong, Muhammad Ali en Joop Alberda, om daaruit een aantal lessen af te leiden die ook kunnen worden toegepast in het bedrijfsleven. Uit de vijftig leiderschapslessen die de sport ons biedt blijkt ook dat winst en verlies slechts onderdelen zijn van een genuanceerd spectrum van zakelijke of persoonlijke doelstellingen. Succes heeft vele gezichten of, zoals Muhammad Ali in het laatste hoofdstuk onderstreept, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Auteurs: Hans Westerbeek en Aaron Smith

0 sterren op basis van 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »