Bewegingsonderwijs: belang en bedoeling

Artikelnummer: 9789072335272
Beschikbaarheid: Op voorraad
Levertijd: 1 tot 3 werkdagen

Lichamelijke opvoeding, of bewegingsonderwijs, is sinds jaar en dag het door de jeugd meest gewaardeerde schoolvak. Maar gek genoeg kampt het vrijwel doorlopend met imago- en legitimatieproblemen. Waar gaat het in dit vak nu precies om? Kan de school niet zonder? Deze vragen staan centraal in Bewegingsonderwijs: belang en bedoeling.

De vraag naar het belang en de taakstelling van het bewegingsonderwijs is gedurende de afgelopen halve eeuw heel verschillend beantwoord. Zo is het vak een tijdlang verdedigd vanwege zijn (vermeende) bijdrage aan de persoonlijkheidsvorming van de schooljeugd. Het werd ook met regelmaat gezien als compensatie voor de belevingsarmoede van de andere schoolvakken. En niet in de laatste plaats werd en wordt gewezen op zijn gezondheidsbevorderende waarde.

Sleutelrol

In Bewegingsonderwijs: belang en bedoeling wordt eenvoudigweg als volgt geredeneerd. Deelname aan sport, spel en bewegen (ook wel: bewegingscultuur) is onmiskenbaar van belang. Voor het individu en voor de samenleving als geheel. De participatiecijfers en de wetenschap laten daarover geen misverstand bestaan. De school vervult bij de voorbereiding op die deelname een sleutelrol. Die bereikt immers alle jongeren en biedt bovendien een adequaat pedagogisch klimaat en deskundige begeleiding. Het bewegingsonderwijs is erop gericht leerlingen bekwaam te maken voor zelfstandige, verantwoorde, perspectiefrijke en blijvende deelname aan de bewegingscultuur.

Bewerking

Bewegingsonderwijs: belang en bedoeling is een toegankelijke bewerking van een proefschrift van Harry Stegeman.

Auteur: Harry Stegeman

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »