bestel nu SportManagement

SportManagement

SportManagement

grondbeginselen en toepassingen

SportManagement is een collectieve inspanning van vijf auteurs die gezamenlijk meer dan een halve eeuw sportmanagementonderwijs aan gerenommeerde universiteiten op hun naam hebben staan. Hun wens om dit boek te schrijven, komt voort uit een frustratie over het gebrek aan geschikte inleidende teksten op het gebied van sportmanagement die zij aan hun studenten konden voorschrijven. Dit heeft geresulteerd in deze publicatie van studiemateriaal dat een evenwicht biedt tussen managementtheorieën en contextgebonden sportmarktinformatie.

Het ligt niet in de bedoeling van de auteurs om de grote hoeveelheid teksten over managementtheorieën te vervangen, of om de boeken die de aard en het karakter van de internationale sportindustrie beschrijven te negeren. Zij willen eigenlijk in één tekst voldoende uitgewerkte denkbeelden aan studenten verstrekken om de essentials van management te leren begrijpen, en leggen daarbij de nadruk op de unieke aspecten van management in een sportieve context.

Het boek biedt een uitvoerige inleiding op de grondbeginselen van management en de manier waarop die in de praktijk worden toegepast in sportorganisaties op allerlei niveaus: van mensen die werkzaam zijn bij gemeentes tot regionale/provinciale, nationale en internationale sportorganisaties.

Het is in eerste instantie geschreven voor studenten die sportmanagementcursussen volgen binnen een universitaire of hbo-opleiding en voor eenieder die zich graag in de commerciële dimensies van sport wil verdiepen. SportManagement is vooral geschikt voor studenten aan opleidingen op het gebied van bedrijfskunde, bewegingswetenschappen of lichamelijke opvoeding, die een bijzondere interesse hebben voor sportmanagement en op zoek zijn naar een overzicht van de grondbeginselen van het sportmanagement.

SportManagement bestaat uit vier delen. Deel 1 introduceert de lezer in sportmanagement en plaatst de Nederlandse sportwereld in een breder perspectief, namelijk dat van de rest van de wereld. Theorie en praktijk gaan hand in hand: speciaal op Nederland geïnspireerde cases zorgen ervoor dat de student zich de theorie eenvoudig eigen maakt. Deel 2 biedt een beknopte analyse van de evolutie van sport, de unieke eigenschappen van sport en sportmanagement, de aspecten die tegenwoordig voor verandering zorgen in de sportindustrie, en de rol van de overheid, de non-profitsector en de professionele sector in de sport. Het derde deel beschrijft de belangrijkste managementprincipes en de manier waarop zij worden toegepast in de sportwereld. Speciale aandacht is er voor de unieke eigenschappen die ervoor zorgen dat sport op een andere manier gemanaged wordt dan andere bedrijfssectoren. De hoofdstukken in dit deel onderzoeken strategisch management, organisatorische structuur, human resource management (personeelsmanagement), leiderschap, organisatiecultuur, bestuur en prestatiemanagement. Het laatste deel bestaat uit slechts één hoofdstuk, dat zich richt op internationaal sportmanagement en de uitdagingen die de toekomstige managers in de sport het hoofd zullen moeten bieden.

Om docenten bij te staan hebben we alle hoofdstukken voorzien van een reeks doelstellingen, een opsomming van de belangrijkste principes, een reeks overzichtsvragen, literatuursuggesties en een lijst met relevante websites voor verdere informatie. Bovendien bevatten bijna alle hoofdstukken elk drie omvangrijke cases, die de besproken concepten nog verder verduidelijken, en algemeen aanvaarde voorbeelden uit de sportpraktijk op gemeentelijk, provinciaal/regionaal, nationaal en internationaal niveau. In totaal brengen circa dertig cases van over de hele wereld, maar vooral ook gericht op de Nederlandse sportsituatie, u op de hoogte van de speciale aard van het beheren van sportorganisaties.

Auteur: Hans Westerbeek, Russell Hoye, Aaron Smith, Bob Stewart en Matthew Nicholson (met een bijdrage van Adri Broeke)
Prijs: € 39,75 incl. btw / € 37,50 excl. btw
  Genoemde prijzen zijn exclusief
verzend- en administratiekosten.
ISBN: 978-90-5472-014-0
Omvang: 344 pagina’s
 

Bestel nu

Ik bestel een exemplaar van SportManagement voor € 39,75 (incl. btw)

Vakpublicaties

Bijeenkomsten

Boeken

Boeken in Mulier Fonds

Boeken in Professioneel Sportmanagement

Bel Arko Sports Media

PUBLICATIES